Heb je last van een dalend vermogen van de auto of hoger brandstofverbruik? Eén van de oorzaken kan een probleem met het inlaatspruitstuk zijn. Wij hebben de symptomen van een vervuild inlaatspruitstuk voor je op een rij gezet.
Vervuild inlaatspruitstuk geeft problemen
Het inlaatspruitstuk is verzorgt de verdeling van aangezogen lucht die nodig is voor het verbrandingsproces. Je kunt je voorstellen dat wanneer deze toevoer steeds meer wordt geblokkeerd, dit het verbrandingsproces verstoort.Het brandstof/lucht-mengsel moet de juiste hoeveelheid brandstof en lucht (zuurstof) bevatten zodat het hoogst mogelijke rendement wordt verkregen. Elke cilinder moet evenveel lucht (en brandstof) krijgen toegevoerd waardoor het belangrijk is dat de lucht zonder teveel weerstand door het inlaatspruitstuk kan stromen en de kanalen dezelfde lengte hebben.
Symptomen vervuild inlaatspruitstuk
- Een hoger brandstofverbruik (over een langere periode)
- Inlaatspruitstuk auto verstopt of dicht
- Brandende waarschuwingslampjes op het dashboard
- Verstopt roetfilter
- Kapotte of vervuilde EGR Klep
- Minder trekkracht / minder vermogen
- Vuile uitlaatgassen / slecht voor het milieu
Oorzaak vervuiling
De meest voorkomende oorzaak van een vervuild inlaatspruitstuk is vervuiling door uitlaatgassen. Uitlaatgassen? Het gaat toch om de inlaat van schone lucht? Dat klopt maar de genoemde uitlaatgassen komen van het EGR-systeem welke op veel auto’s zit.Gratis ebook: Problemen met EGR Klep of Roetfilter?
Problemen met de EGR-Klep of het roetfilter kunnen storingen geven die je als autorijder wilt voorkomen. In dit ebook ontdek je:
- Welke problemen er exact samengaan met het roetfilter en de EGR Klep
- Waarom je verdere problemen wilt voorkomen
- Wat de oplossing is voor deze problemen
Oplossing
Wanneer je een vermoeden hebt zul je de aard van het probleem moeten laten vaststellen door een vakman. Deze vind je bij Dynamic Tuning. Hij zal vrij snel kunnen aangeven waar het probleem zit en wat de oplossing van het probleem is.De auto wordt aan ons diagnostisch systeem verbonden zodat we alle gegevens kunnen uitlezen, ook bij draaiende motor. Daarna wordt alle verzamelde data geanalyseerd zodat een goed beeld ontstaat van de prestaties van de motor. Alleen dan kan een goede oplossing worden geboden.
Gerelateerde informatie
Heb je deze artikelen al gelezen:- Symptomen vervuild roetfilter
- Symptomen vervuilde injectoren
- Symptomen vervuilde EGR-Klep
- Symptomen vervuilde verstuivers