Inlaatspruitstuk auto verstopt of dicht?


Een verstopt inlaatspruitstuk kan problemen met het roetfilter of een EGR Klep geven? Ontdek nu hoe Dynamic Tuning jouw probleem met het inlaatspruitstuk oplost.

Wat is een inlaatspruitstuk?

Voor de verbranding in een motor is lucht nodig. Om deze luchtstroom te bevorderen zit er op de motor een inlaatspruitstuk. Dit inlaatspruitstuk zorgt ervoor dat de lucht die via het luchtfilter binnenkomt gelijkmatig over de cilinders wordt verdeeld.

Het inlaatspruitstuk is ter hoogte van de inlaatkleppen op de cilinderkoppen gemonteerd.

Lees meer over: wat is een inlaatspruitstuk?

Inlaatspruitstuk verstopt

De EGR Klep in de auto zorgt ervoor dat de uitlaatgassen die vrijkomen door de motor circuleren. Deze uitlaatgassen laten bij de circulatie plakkerige aanslag (roet) achter in het roetfilter, de EGR Klep en het inlaatspruitstuk. Na verloop van tijd kunnen al deze onderdelen verstopt raken of dichtslibben.

Verstopt inlaatspruitstuk: EGR en Roetfilter

Minder lucht, meer brandstof

Het inlaatspruitstuk is er om de luchtstroom in de motor te bevorderen. Wanneer het inlaatspruitstuk verstopt raakt betekent dit dat er minder lucht in de motor komt.

De motor heeft echter lucht nodig voor een optimale verbranding. Als de lucht niet in de juiste hoeveelheden doorstroomt wordt er te veel brandstof ingespoten om de verbranding gaande te houden.

Een hoger brandstofverbruik

Dit betekent dus dat het brandstofverbruik van de auto hogerwordt. Let wel: dit is niet iets wat je direct merkt. Het inlaatspruitstuk slibt langzaam dicht dus het brandstofverbruik zal ook geleidelijk toenemen.


Gratis ebook: Problemen met EGR Klep of Roetfilter?


 

Problemen met de EGR-Klep of het roetfilter kunnen storingen geven die je als autorijder wilt voorkomen. In dit ebook ontdek je:

  • Welke problemen er exact samengaan met het roetfilter en de EGR Klep
  • Waarom je verdere problemen wilt voorkomen
  • Wat de oplossing is voor deze problemen
 

Knetterend geluid

Wanneer het inlaatspruitstuk is kan dit een knetterend geluid geven vanuit de motorruimte. Doorrijden is niet aan te raden gezien het feit dat er schadelijke gassen kunnen ontstaan. Ook kan er door de warmte brandgevaar ontstaan.

Lees meer over: mijn auto geeft een knetterend of ratelend geluid tijdens gebruik?

Gevolgen dicht inlaatspruitstuk

De gevolgen van een dicht inlaatspruitstuk zijn:

Inlaatspruitstuk reinigen

Een vervuild inlaatspruitstuk kan gereinigd worden. Dynamic Tuning beschikt over de juiste middelen om dit voor jou te organiseren.

Roetfilter vervangen, verwijderen of reinigen

Vaak gaat de vervuiling van het inlaatspruitstuk samen met de verontreiniging van de EGR Klep en het roetfilter. Dynamic Tuning heeft de expertise in huis om:


Ook aangaande de EGR Klep kunnen wij de volgende diensten aanbieden:


Kort samengevat: hierom kies je voor ons!

Om deze redenen kies je voor ons:

  • Wij doen een uitgebreide diagnose (we hebben de juiste apparatuur)
  • Door onze kennis komen wij tot een oplossing voor elk probleem (vakkundig personeel)
  • Duidelijke communicatieover tijdsduur en prijzen (zo voorkomen we misverstanden)
  • Professioneel plan van aanpak (gebaseerd op praktijkervaring)

Terug naar: kennisbank EGR Klep

Wil je dat wij je helpen?

Heb je nog vragen of zou je meer willen weten? Neem gerust contact met ons op.

Contact automaatspoeling, chiptuning

Of bel ons via: 0528 22 33 66

Wist je dat je bij ons ook terecht kunt voor: