Een BMW met problemen is bijna niet voor te stellen maar elke merk/model auto kent wel een of twee typische problemen. Dat geldt ook voor een BMW met een automatische versnellingsbak met dubbele koppeling (DCT)
DCT automatische versnellingsbak
DCT staat voor Dual Clutch Transmission wat vrij vertaald, dubbele koppeling overbrenging betekent. Een automatische versnellingsbak dus met een dubbele koppeling. Het is afgeleid van de DSG (Direct Shift Gear of Direktschaltgetriebe) van Volkswagen.
Het dubbele schakelmechanisme van de DCT zorgt voor een soepele overgang tussen de versnellingen. En dat gaat volautomatisch door toegepaste geavanceerde techniek van sensoren, besturingsorganen en de besturing zelf. Ten opzichte van andere automatische versnellingstechnieken kun je met deze techniek brandstof besparen, toch snel optrekken en tegelijkertijd ontspannen rijden.
In een DCT bak zitten twee koppelingen op een dubbele as waarvan elk verbonden is met een van de koppelingen. Op de ene as zitten de tandwielen van de even versnellingen en op de andere die van de oneven versnellingen en de achteruit. Met dit systeem gaat geen tijd verloren doordat steeds maar een koppeling in bedrijf is, terwijl het systeem op de andere as de volgende versnelling voorschakelt.
Om over te schakelen naar de andere versnelling hoeft het systeem alleen maar de gebruikte koppeling te deactiveren en tegelijkertijd de andere in te schakelen. Daarna herhaalt het proces zich steeds al naar gelang de verwachte benodigde versnelling. Het is een heerlijk systeem zolang alles goed is afgesteld en naar behoren werkt totdat er zich problemen voordoen.
Voorkomende BMW automaat-problemen
Een paar veel voorkomende problemen:
Te vroeg opschakelen wanneer men sneller wil optrekken. Het probleem hierbij is dat in plaats van even terug te schakelen, het systeem al heeft opgeschakeld.
Geluiden uit versnellingsbak wanneer het systeem op een verkeerd moment schakelt of bij een versleten koppeling.
Te laat of geheel niet schakelen door versleten koppelingsplaten of problemen met het besturingsorgaan (mechatronic).
‘Bonk’ of ander geluid bij afremmen of overschakelen van de P-stand naar de D-stand.
Veelvuldig terugschakelen bij accelereren door een onjuiste instelling.
Laat Dynamic Tuning de problemen oplossen
Bij Dynamic Tuning kunnen we elke automatische versnellingsbak onderwerpen aan een uitgebreide diagnose met onze speciale apparatuur. Hierbij komen alle problemen (meestal) direct naar voren en kunnen we de oplossing bieden.
Dat kan het vervangen van een onderdeel zijn, het beter afstellen van de schakelmomenten, reviseren van onderdelen of soms is alleen een spoelbeurt al voldoende. Voor een goede werking moet de bak regelmatig en goed onderhouden worden. Maar dat kan pas als alle problemen zijn opgelost.
Noodzakelijk onderhoud
Goed en regelmatig onderhoud is absoluut noodzakelijk voor het goed blijven functioneren van de powershift. Maak op tijd een afspraak voor een automaatspoeling (powerflush) of een diagnose wanneer je het vermoeden hebt dat er iets niet in orde is. Allen dan voorkom je hoge kosten voor reparatie van de powershift en kun je ontspannen blijven rijden.
Problemen met de DCT van jouw BMW?
Blijf niet rijden wanneer je iets denkt te voelen, horen of wanneer je vindt dat het schakelen anders verloopt dan normaal. Maak zo snel mogelijk een afspraak bij Dynamic Tuning, en wij kunnen de problemen voor je opsporen en oplossen. Ga naar de DSG-dokter voor Powershift,
Meer weten?
Wil je meer weten over de mogelijkheden die wij bieden bij Dynamic Tuning om jouw Ford, Volvo, Fiat of BMW met DCT of Powershift optimaal te gebruiken? Belvoor meer informatie of kom langs.