Problemen TSI-motor
De TSI-motoren van de Volkswagen Groep geven nogal wat problemen sinds de invoering van dit type motor in 2006. Welke TSI-motorproblemen er zijn en wat je eraan kunt doen lees je in dit artikel.
De TSI-motor
De TSI-motor is een variant op de FSI-motor die gebruik maakt van een directe inspuiting van het brandstofmengsel in de cilinder. De TSI (Twincharched Stratified Injection) maakt, naast een mechanische compressor, gebruik van een extra turbo om extra lucht aan te zuigen en de hoge druk mogelijk te maken die nodig is om het mengsel in de cilinder te krijgen.
Door deze techniek is een beter verbrandingsproces mogelijk en compactere motoren met hetzelfde of zelfs meer vermogen dan normaal. Lees voor meer informatie het artikel ‘Wat is een TSI-motor?’.
Toch nadelen, dus ook problemen met TSI-motor
Naast de voordelen kent de motor toch ook nadelen, vooral omdat het een compacte complexe motor is met veel onderdelen die kapot kunnen gaan. Eén van de TSI-motorproblemen doet zich voor bij de 1.0 liter motoren waarvan de inlaat op een gegeven moment (± 50.000 km) te veel vervuild raakt met roet door de directe inspuiting. Dit roet zorgt voor een nadelig effect op de verhouding van het brandstofmengsel en zo ook op het verbruik, het vermogen en onregelmatig lopen van de motor.
Distributieketting-problemen
Maar ook bij de andere motoren met een grotere inhoud doen zich TSI-motorproblemen voor. Zo hebben de 1.2, 1.4, 1.8 en 2.0 liter motoren vooral last van problemen met de distributieketting. Een distributieketting zal na verloop van tijd altijd iets langer worden. Dit is geen probleem omdat de kettingspanner dit opvangt. Bij deze motoren echter rekt de ketting zover uit en werkt de kettingspanner niet naar behoren.
Hierdoor kan de ketting gaan overslaan en steeds meer problemen veroorzaken totdat zelfs de hele motor vastloopt. Een losse ketting zal namelijk steeds sneller slijten.
- Laat de motor direct controleren als:
- Een ratelend geluid hoorbaar is, vooral als de motor koud is
- De motor soms inhoudt
- Het motorstoringslampje brandt
Olieverbruik
Een ander probleem wat zich bij TSI-motoren voordoet is het oplopende olieverbruik. Na verloop van tijd kunnen deze motoren echt heel veel olie gaan verbruiken. Oorzaak hiervan zijn meestal de olieschraapveren van de zuigers. De zuigers zijn klein waardoor de veren te snel vervuild raken en ze niet meer doen waarvoor ze zijn geplaatst: olie uit de cilinder houden.
Ook scheurtjes in de (te) kleine zuigers kan een oorzaak zijn van het hoge olieverbruik. Heb je een TSI-motor in jouw auto liggen, controleer dan elke maand (zoals eigenlijk altijd zou moeten) het oliepeil. Zwarte rook uit de uitlaat is natuurlijk ook een teken dat er een olieprobleem is.
Auto’s met een TSI-motor
De volgende modellen van de merken van de Volkswagen Groep kunnen zijn uitgerust met een TSI-motor.
Volkswagen | Audi (TFSI-motor) | Skoda | Seat |
Polo | A1 | Octavia | Ibiza |
Golf | A3 | Yeti | Leon |
Beetle | A4 | Fabia | Altea |
Caddy | A5 | Rapid | Toledo |
Touran | A6 | Superb | Cordoba |
Tiguan | TTS | ||
Jetta | Q3 | ||
Passat | TT |
Ben je van plan een auto te kopen van de Volkswagen Group, kijk dan op de gebruikte motor geen problemen geeft.
Kom langs of bel met jouw vragen over de TSI-motorproblemen!
Niet alle auto’s met een TSI-motor geven altijd dezelfde problemen. Wij kunnen voor je bekijken of er mogelijke problemen zijn of zijn te verwachten met de auto. Vermoed je al een probleem, kom dan rechtstreeks naar Dynamic Tuning. We proberen je altijd zo snel mogelijk te helpen of bel voor een afspraak.
Erik
op 05 Aug 2020Jansen
op 10 Feb 2020