Wat is een TSI-motor?

Wat is een TSI-motor?

TSI, een term in de autobranche die we kennen sinds 2006 toen Volkswagen deze variant op de FSI introduceerde. TSI staat voor Twincharched Stratified Injectection en FSI voor Fuel Stratified Injection. TSI motoren worden gebruikt in alle merken van de Volkswagen Group:
  • Volkswagen
  • Audi
  • Seat
  • Skoda

TSI: Brandstofinjectie

Deze afkortingen, net als ook bijvoorbeeld ‘TDI’ voor diesels, hebben dus te maken met wijze waarop een brandstofmengsel in de cilinder wordt gebracht. In oude motoren van auto’s (tot begin jaren 90 vorige eeuw) werd de brandstof door de ‘carburateur’ in de aanvoerlucht naar de cilinders gebracht.

In deze carburateur zat een sproeier die afhankelijk van de stand van het gaspedaal, een bepaalde hoeveelheid brandstof vernevelde. Deze nevel vermengde zich met de aangezogen lucht waarna het gevormde brandstofmengsel in de cilinder tot ontbranding werd gebracht door de vonk van de bougie.

Dit verbrandingsproces is cruciaal voor efficiënte werking van de motor; hoe beter je die proces kunt sturen hoe beter de ontbranding. Wanneer je bijvoorbeeld de verhouding tussen lucht en brandstof kunt regelen kun je het verbrandingsproces onder verschillende omstandigheden aanpassen.

Indirect of directe inspuiting

Iets anders is de wijze van inbreng én de plaats waar de brandstof in het proces wordt gebracht. De carburateur werd vervangen door een elektromagnetische injector die de brandstof indirect of direct in de cilinders bracht.
  • Indirect: één injector in de aanvoerlucht naar de cilinders of een aparte injector voor elke cilinder.
  • Direct: elke cilinder heeft een eigen injector die de brandstof rechtstreeks in de cilinder spuit.
Met de komst van de injector kon men beter de toevoer en de hoeveelheid van de brandstof regelen en het moment van inspuiting instellen. Bij directe inspuiting kan men dit nog nauwkeuriger regelen maar heeft men wel een hogere druk nodig dan de 2 bar die bij indirecte inspuiting wordt gebruikt.

Tegenwoordig wordt ook de piëzo-injector veel toegepast omdat men deze injector nog sneller en beter de toevoer kan regelen met hogere drukken.

wat-is-een-tsi-motor--injectoren

Hoge druk inspuiting; FSI en TSI

Die hoge druk is nodig bij directe inspuiting omdat de brandstof tijdens de compressieslag in de cilinder wordt gespoten. De druk wordt geleverd door aparte hogedrukpomp die de brandstof met een zeer hoge druk (tot 200 Bar) in de cilinder kan brengen.

Fuel Stratified Injection (FSI) betekent brandstof gelaagde injectie; de brandstof wordt in ‘lagen’ in de verbrandingskamer gebracht waardoor een bepaalde verbranding ontstaat. Twincharched (TSI) betekent dubbel geladen wat wil zeggen dat de brandstof op druk wordt gebracht met een compressor én een turbo. Hierdoor wordt een nog beter mengsel verkregen die voor een nog betere en zuinige verbranding zorgt.

Voordelen en nadelen TSI

De gebruikte TSI-techniek heeft als voordeel dat de motoren kleiner maar toch krachtiger zijn door de efficiënte verbranding. Maar de TSI kent ook nadelen in de vorm van problemen die zich al sinds de invoering voordoen welke variëren van oplopend brandstofverbruik tot problemen met de distributieketting.

Lees hiervoor het artikel: TSI-motorproblemen

Heeft u een probleem met uw TSI-motor?

Als u een probleem heeft of vermoedt met de TSI-motor in uw auto, wacht dan niet en neem contactop met ons of kom gewoon langs bij Dynamic Tuning in Hoogeveen. Wij hebben de kennis en ervaring om deze problemen op te kunnen lossen. Wij kunnen met onze kennis en ervaring ook deze motoren chiptunen.

Lees ook:

Reactie plaatsen