Olieverbruik 1.8L TSI

Olieverbruik 1.8L TSI

Het olieverbruik van een auto is net zo belangrijk als het brandstofverbruik. Al is het natuurlijk wel zo dat je het brandstofverbruik eenvoudig kunt checken wanneer je tankt en de meeste auto’s daarnaast het verbruik ook zelf berekenen en weergeven op het centrale display van de auto.

Het oliepeil zul je waarschijnlijk niet zo vaak controleren als eigenlijk zou moeten; elke maand want dan ben je altijd nog op tijd mocht er een probleem zijn. Dus olieverbruik-controle is altijd belangrijk maar waarom een apart artikel over de 1.8 T(F)SI motoren die in de meeste Volkswagens, Audi’s, Seats en Skoda’s is ingebouwd?Dan eerst even iets over de TSI of TFSI motor zoals die voor de Volkswagen Group is ontwikkeld en toch ook alweer jaren wordt gebruikt. Door de gebruikte directe inspuiting en gebruik makend van extra compressie van het brandstofmengsel, kan deze motor veel beter presteren terwijl de motorinhoud kleiner is dan noodzakelijk. Hierdoor is alles dus lichter geworden wat behoorlijk kan schelen in de brandstof.

Wil je meer weten over de TSI-motor, lees dan het artikel Wat is een TSI-motor?.De ontwerpers hebben niet alleen de motoren een kleinere inhoud gegeven dan eigenlijk noodzakelijk zou moeten zijn maar ook onderdelen kleiner gemaakt om de motor nog lichter te maken. Hierbij hebben ook de zuigers kleinere afmetingen dan normaal waardoor de zuigerveren dicht opeen zitten in de zuigerwand. Het zijn deze zuigerveren en voornamelijk de olieschraapveer die de een deel van het probleem vormen.

Na verloop van tijd, en dat kan al na 50.000 km, zal de schraapveer steeds slechter alle olie mee terugnemen naar beneden en zal een (klein) deel van de olie in de verbrandingskamer komen. Je zult dit ook kunnen zien aan de kleur van de rook die uitlaat uitstoot. Deze zal steeds blauwer worden naar mate er meer olie verbrandt.

olieverbruik-1.8L-TSI-zuigers

Maar ook de zuigers zelf kunnen het probleem zijn doordat er kleine scheurtjes in de zuiger ontstaan waardoor meer olie wordt verbruikt. Ook dit is eigenlijk een ontwerpfout van de motor die de fabrikant al heeft proberen op te lossen maar nog niet helemaal is gelukt.Ok, makkelijker gezegd dan gedaan. Jij rijdt immers met een probleem rond en het gaat jou geld kosten waarschijnlijk. Tja, aan dat laatste kun je niet ontkomen al zou je de werkzaamheden zelf uitvoeren, onderdelen vervangen of reviseren kost altijd geld. Maar Dynamic Tuning kan je helpen bij deze problemen omdat wij de ervaring hebben en de vakmensen die de problemen met de zuigers voor je kunnen oplossen voor een eerlijke prijs.We zullen ten eerste het probleem bij de bron aan willen pakken en daarvoor zullen we de zuigers en veren moeten controleren omdat deze vaak de problemen veroorzaken. We kunnen kan nieuwe zuiger- en schraapveren plaatsen maar ook de zuigers vervangen indien nodig. En omdat alles toch uit elkaar is gehaald, kunnen we alles ook goed schoonmaken. En dat is ook heel verstandig want sommige TSI-motoren kennen meer problemen.Wanneer je toch bij ons komt voor een controle van het olieverbruik, laat dan de TSI-motor ook even nakijken op andere gebreken. De TSI-motor (TFSI bij Audi) kan meer problemen geven na een x-aantal kilometers. Let wel, kan, wij zeggen niet dat alle TSI-motoren problemen hebben maar de kans is groter dan normaal.

Lees voor meer informatie Problemen met de TSI-motor.Maar kom langs of bel even voor een afspraak zodat we jouw TSI-motor kunnen controleren op het hoge olieverbruik. Te lang doorrijden met dit probleem kost je alleen maar meer geld.

Heb je nog vragen of zou je meer willen weten? Neem gerust contact met ons op.

Contact automaatspoeling, chiptuning

Of bel ons via: 0528 22 33 66

Reactie plaatsen