Wat is een verstuiver?


Wat is een verstuiver en waarvoor dienen de verstuivers die jij in je auto hebt zitten? Welke symptomen heeft een auto op het moment dat de verstuivers het niet goed doen? Wij geven je gerichte en begrijpelijke informatie over de verstuiver.

'Een kapotte verstuiver kan veel problemen geven. Door de auto uit te lezen achterhalen wij het probleem en lossen wij het op'


Waar dient een verstuiver voor?

Verstuivers zijn er voor de inspuiting van brandstof in jouw auto. Een verstuiver is een onderdeel wat qua vorm op een pen lijkt. De functie van de verstuiver is om onder hoge druk brandstof in de cilinder te spuiten. Hierbij praten we over een uiterst nauwkeurig proces.

Het is namelijk belangrijk dat:

  • de brandstof met grote kracht ingespoten wordt omdat de druk hoger dient te zijn dan de druk in de cilinder
  • dit snel gebeurt. Er is nog geen honderdste van een seconde beschikbaar voor de inspuiting en verbranding

Het proces van de verstuiver

In de cilinder van jouw dieselmotor wordt de inlaatklep geopend waardoor lucht wordt aangezogen. Op het moment dat de inlaatklep weer dichtgaat wordt de lucht samengeperst. Hierdoor stijgt de temperatuur.

Op het moment dat de zuiger vrijwel bovenaan is zorgt de verstuiver er voor dat er een dosis brandstof ingespoten wordt die door de hoge temperatuur verbrandt.

Kapotte verstuivers

Verstuivers kunnen, net als elk ander auto-onderdeel, kapot gaan. Kapotte verstuivers herken je aan de volgende symptomen:


Bij een kapotte verstuiver wordt het proces van verbranding verstoord. Simpel gezegd spuit een verstuiver in goede staat exact de juiste hoeveelheid brandstof op het juiste moment. Is de verstuiver kapot dan vermindert de druk waardoor de hoeveelheid brandstof te weinig is of de druk waarmee het ingespoten wordt te klein is.

Gevolg is dat na verloop van tijd de motor gaat protesteren omdat er te veel of te weinig brandstof wordt ingespoten. Let wel: wanneer er sprake is van lekkende verstuivers duurt het vaak een tijd voordat je dit merkt. Dit is een geleidelijk proces.

Lees meer over: Lekkende verstuivers

Waardoor gaat een verstuiver kapot

Een verstuiver kan kapot gaan door de volgende oorzaken:

  • Na een bepaald aantal kilometers. Dit is simpelweg een kwestie van slijtage
  • Bij het tanken van ‘slechte brandstof’ kan de slijtage versneld worden. Hierbij kun je denken aan tanken in het buitenland of het tanken van de verkeerde brandstof

Verstuivers vervangen

Wij kunnen voor jou de defecte verstuivers vervangen. Wij starten altijd met een diagnose:

  • Testapparatuur wordt aan de auto gekoppeld
  • Foutcodes worden uitgelezen en geanalyseerd
  • Na analyse komen we bij jou terug en bespreken we een plan van aanpak

Het roetfilter en de EGR Klep

Naast de verstuivers zijn het inlaatspruitstuk, de EGR Klep en het roetfilter belangrijke onderdeel in het verbrandingsproces van een motor. Soms blijkt bij het uitlezen van de auto dat ook andere onderdelen aan vervanging of verwijdering toe zijn: Hier vind je meer informatie over deze onderdelen:


Kort samengevat: hierom kies je voor ons!

Om deze redenen kies je voor ons:
  • Wij doen een uitgebreide diagnose (we hebben de juiste apparatuur)
  • Door onze kennis komen wij tot een oplossing voor elk probleem (vakkundig personeel)
  • Duidelijke communicatieover tijdsduur en prijzen (zo voorkomen we misverstanden)
  • Professioneel plan van aanpak (gebaseerd op praktijkervaring)

Zet direct de eerste stap

Heb je nog vragen of zou je meer willen weten? Neem gerust contact met ons op.

Contact automaatspoeling, chiptuning

Of bel ons via: 0528 22 33 66